Het belang van een (goede) website

Onderschat het niet
Heb je geen technische kennis? Geen groot budget en te weinig tijd? Of gaan de zaken ook prima zonder website? Allemaal redenen die jou ervan kunnen weerhouden om een website te overwegen. De waarheid is echter dat het ontbreken van een (goede) website hebben jou tijd en geld kost.

Heeft jouw zaak geen website momenteel?

Dan loop je veel kansen mis! Je laat veel potentieel om te groeien onbenut. Nieuwsgierig wat voor voordelen een website met zich meebrengt? Lees dan vooral verder!
groeien van klantenbestand visual

Groei jouw klantenbestand

Misschien ben je wel blij met de huidige grootte van jouw klantenbestand, hoe succesvol je nu ook bent, elk bedrijf ervaart klantenverloop. Hoe hoger de concurrentie, hoe meer klanten je riskeert kwijt te raken aan de concurrentie. Om verder succes te verzekeren moet je nieuwe klanten aantrekken!

Vroeger was mond op mond reclame en print werk zowat de enige middelen die je had om reclame te maken. Met de komst van het internet heeft er zich een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden met zich meegebracht.

Zo kun je via jouw website 24/7 klanten informeren over de producten of dienstverlening die je aanbied, kun je jouw verkoop stimuleren via het opzetten van gerichte advertenties, verkeer lokken naar jouw website door middel van informatieve blog artikelen, social media posts, nieuwsbrieven, .. je noemt het maar op!

Win tijd en geld

Een website is een uitstekend medium om efficiënter te werk te gaan. In plaats van iedereen via mail of telefoon te woord te staan kun je via jouw site bezoekers gaan informeren en sommige processen ook automatiseren. Denk hierbij aan boekingen, reservaties, e-commerce (webshops), contactaanvragen, chatbots, ... De kostbare tijd die vrijkomt bij het automatiseren van processen kun je spenderen aan andere zaken die ook jouw aandacht waard zijn.

Zo kun je dingen gaan doen die je al altijd uitstelde omdat je hiervoor geen tijd kon maken.

Geen excuus meer om dat blogartikel niet te schrijven en dit te posten op jouw social media! Eindelijk tijd voor je informatie te updaten of om na te denken over nieuwe marketing strategieën zoals promoties en bewustzijn vergroting rond je merk! Geen excuus meer om meer aandacht te spenderen aan jouw website! Jouw bedrijf moet meegroeien met de marktendensen en optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die het digitale tijdperk met zich meebrengt.

Straal vertrouwen en geloofwaardigheid uit

In de 21ste eeuw zijn we heel wat kritischer geworden en dit is niet onterecht. Er is namelijk een verzadiging op de markt die het moeilijk maakt om het kaf van het koren te scheiden. Er is heel wat concurrentie ontstaan doorheen de jaren. Consumenten en bedrijven op zoek naar producten of diensten moeten dus kiezen wat ze kopen of met wie ze in zee gaan en gaan dus automatisch gaan filteren. Één van die filter methodes is de eerste indruk jouw bedrijf maakt via jouw site. Zo geeft 56 % van de consumenten aan dat ze een bedrijf niet vertrouwen als die geen website heeft. Je verliest dus al meteen meer dan de helft van jouw potentiële klanten op die manier.

Een goede website hebben zorgt dus voor een grotere geloofwaardigheid waarmee je het vertrouwen van de consument kan winnen.

Ze zeggen dat een eerste indruk telt, en niets is minder waar. Onderzoek wees namelijk uit dat mensen in 50 milliseconden beslissen of ze blijven of verder gaan op basis van jouw webdesign. Daarom is het van essentieel belang dat je jouw merk professioneel in de verf zet, en dit al vanaf het eerste moment.

vertrouwen van de consument winnen visual

Uit een enquête  van Weebly (ondervraagd bij miljoenen consumenten) is gebleken dat 56 % van de ondervraagden een bedrijf wantrouwt als die geen website heeft.

Onderscheid jezelf

Omdat zo goed als iedereen actief is op social media is het moeilijk om je op die manier te onderscheiden van jouw concurrenten. De bedrijfspagina's op de social media platformen hebben namelijk allemaal dezelfde lay-out waardoor het moeilijk is om op te vallen. Via het webdesign van jouw website kun je jouw bedrijfsidentiteit laten uitstralen en je op die manier uniek gaan positioneren in de markt. 

Zo zal een advocatenkantoor doorgaans een strak en hedendaags design willen hanteren, en een kinderdagverblijf eerder een speelse en toegankelijkere look and feel met meer kleuren die wat feller durven zijn. Trek jouw huisstijl consistent door doorheen jouw website en zorg voor een - positieve - blijvende indruk.

Hoe tevreden zijn jouw klanten?

Laat mensen vertellen over hun ervaring met jouw bedrijf. Op die manier kan je laten blijken hoe goed de klantenervaring is. Mensen zijn argwanend en zoeken om redenen om jouw bedrijf te wantrouwen. 

Wanneer ze echter alleen maar goede zaken over jouw producten of diensten kunnen lezen, dan zijn mensen geneigd om jou te vertrouwen en enkel vanaf dan kun je zaken gaan doen.

getuigenissen / beoordelingen van klanten visual

Wees beter vindbaar

46 % van alle zoekopdrachten zijn om lokale diensten te vinden. Daarvan besluit 72 % om diezelfde dag nog een zaak te bezoeken binnen een straal van 5 km. Een website speelt een essentiële rol om gevonden te worden op het internet.

Dankzij SEO (Search Engine Optimalisation) of in het Nederlands "zoekmachine optimalisatie" kun je jouw website optimaliseren voor zoekmachines waardoor je jouw concurrenten overschaduwt. 

lokale diensten opzoeken visual

46 % van alle zoekopdrachten zijn om lokale diensten te vinden. Daarvan besluit 72 % om diezelfde dag nog een zaak te bezoeken binnen een straal van 5 km.

Promoot jouw diensten en producten via marketing

Er ooit al aan gedacht om marketing te gaan doen? Vaak krijgen we te horen dat men hier geen tijd voor heeft of men niet weet hoe ze dit kunnen aanpakken. Hierin zijn wij om jou te begeleiden. Zelf bieden wij geen marketing diensten aan maar wij geven jou wel de tools zodat jij of de partij aan wie je het overlaat dit kan realiseren op een aangename en efficiënte manier.

Als je social media posts maakt doe je ook al een vorm van marketing. Als je de marketing richt om bepaalde diensten of promoties in de kijker te zetten, dan vergroot je niet alleen de naamsbekendheid van je zaak, maar zorg je ook voor een grotere ROI (return on investment).

Iets om over na te denken:
Je spendeerd bijvoorbeeld elke week 2 uur aan een marketing campagne wat je bvb. € 100 kost (eigen uurtarfief van € 50 x 2). Door de campagne komen er nu wekelijks gemiddeld 4 offerte aanvragen binnen in plaats van 2. Als een gemiddelde offerte € 500 bedraagt, dan heb je het potentieel om € 1000 (2 x € 500) extra omzet te hebben. Dit betekend een rendement van 1000% (x10). Zeker de tijdsinvestering waard dus.

Neem vragen en twijfels weg

Een website is een laagdrempelige manier om informatie over jouw bedrijf te weten te komen en welke diensten en/of producten je aanbiedt. Sommigen grijpen niet graag achter de telefoon en doen liever zelf hun onderzoek. Hebben ze toch nog een vraag of willen ze snel geholpen worden, dan is het belangrijk dat je op zoveel mogelijk manieren bereikbaar bent. 

Denk hierbij aan social media kanalen, chatboxen en -robots, contactformulieren, telefoonlijnen, etc. Wees zo toegankelijk mogelijk als maar kan en verlaag zo de drempel om contact te zoeken.

Conclussie

Hopelijk besef je ondertussen dat de vraag niet is "heb ik een website nodig?" maar "hoe kan ik het me veroorloven om geen website te hebben?".  Onze samenleving wordt met de dag digitaler en dit zorgt voor de noodzaak van jouw online aanwezigheid. Al veel grote bedrijven hebben ten onder gegaan omdat ze niet geloofden in de opkomst van het internet en de kracht van e-commerce

Ook moet je soms eerlijk durven zijn wanneer jouw bedrijf toe is aan een nieuwe website. Want er simpelweg één hebben is namelijk niet voldoende.

Stel het niet langer uit en wordt future proof met een (nieuwe) website!

Een website laten maken?

Ontdek onze website pakketten